top of page
יש דרך אחרת...
ניצן גנץ ניה קבוצות.jpg

יש דרך אחרת לפתח כושר- קוראים לזה 'ניה'  / ניצן גנץ

מתוך כתבה לעיתונות

 

בימים שנראה כאילו כולם מתאמנים לטריאתלון או לפחות למרתון הקרוב, יש מי שמוצא את דרכו לפתח כושר בדרך אחרת, דרך אנטי תחרותית שבבסיסה לא עומד כיבוש הק"מ או הגבעה הבאה, אלא חיבור להנאה, עונג, שמחה ובעיקר לעצמך. לשיטה הזו קוראים 'ניה'  ומידי שנה מגלים אותה עוד ועוד ישראלים ובעיקר ישראליות המבקשות לפתח כושר באושר.

אז מה זה בעצם ניה?

NIA, ראשי תיבות של Now I Am, הנה חוויה תנועתית הוליסטית המשלבת בין רעיונות ותפיסות מתוך 9 טכניקות תנועתיות שונות, 3 מתחום הלחימה (טאי צ'י, טאי קוואן דו ואייקידו), 3 מעולם הריקוד (מחול מודרני, דאנקן דאנס וג'אז) ו-3 מאומנויות המודעות הגופנית (יוגה, שיטת אלכסנדר ופלדנקרייז). באמצעות השילוב הייחודי הזה, ניה מאפשרת לחווים אותה לגלות את החלקים השונים הקיימים בתוכם, לבטא ולשכלל אותם ולהתפתח לא רק מבחינה פיזית – תנועתית אלא גם מבחינה מנטלית ורגשית. העיקרון הבסיסי עליו מושתתת 'ניה' הנה עקרון ההנאה שבתנועה. המורה מציבה את המסגרת התנועתית המתבטאת בתנועות פשוטות וטבעיות יחסית, ואלו נתונות לפרשנות התנועתית של כל אחד ואחת. ואכן, כל אחת חווה ומקבלת משהו אחר מהשיעור- עבור האחת זוהי הפעילות הגופנית האולטימטיבית המשלבת בשעה אחת אימון כח, עבודה על יציבות, זריזות, גמישות ותנועתיות, עבור אחרת זו שעה של התפרקות ושחרור גופני ורגשי ועבור השלישית זוהי מסגרת להתפתחות אישית בתנועה.

חלק משמעותי מהחוויה טמון במוסיקה. לNIA חברת מוסיקה משלה אשר יוצרת שיתופי פעולה עם אמנים שונים ובכך חושפת את הרוקדים למגוון מוזיקלי גדול ומותאם לרוח השיטה. המוסיקה היא בעצם המנחה מס' אחת בשיעור- היא סוחפת, מדברת, מרגשת, מקפיצה ולעיתים שקטה וחודרת. כמו התנועה, גם היא מגוונת ומשתנה במטרה לפתוח את הלב והתודעה לחוויות שונות. כלי נוסף בו השיטה משתמשת על מנת ליצור עומק הוא מיקוד. כל שיעור נפתח בהתכווננות מסוימת אשר יכולה ללוות את המשתתפים לא רק למהלך השיעור, אלא גם להמשך היום, שבוע ובכלל.... המיקוד לרב מתבטא בארבעת המישורים- פיזי, מנטלי, רגשי ורוחני. לדוגמא, שיעור שמתמקד בכפות הידיים יתייחס לא רק למבנה כף היד ואופן ההנעה שלה אלא גם לתקשורת ומגע. על אף שהשיעורים מובנים ולמעשה בכל מקום בעולם אליו מגיעים ניתן לרקוד לאותן 'רוטינות' המהוות את השילוב הייחודי בין המוסיקה והכוריאוגרפיה, כל מורה מביאה לתוך השיעור את עולם המושגים והדמיון שלה, כפי שעושה כל משתתפת. באופן זה השיעורים מגוונים ומפתיעים בכל פעם מחדש.

איך הכל התחיל?


'ניה'  הגיעה לישראל מארה"ב לפני כעשר שנים. היא פותחה שם בשנות ה-80 על ידי דבי רוסאס וקרלוס רוסאס , בזמנו בעלים של מכון כושר מצליח בקליפורניה. בזמנים בהם התעמלות אירובית שלטה בעולם ה-fitness, דבי וקארלוס יצאו לחיפוש אחר דרך אחרת לנוע. הם חיפשו דרך שלא רק תיטיב עם הגוף אלא תכבד אותו, את המבנה האורגני שלו ויתרה מזאת- תתייחס אל האדם כאל ישות שלמה ולא רק גוף שמפמפם שריר. בשלושת העשורים האחרונים פשטה NIA ברחבי העולם. אנשים מגיעים לשיעור ולא יכולים להפסיק. יש משהו ממכר השילוב של המוסיקה, החופש והיכולת לנוע ללא שיפוטיות ולפתח מערכת יחסים אוהבת עם הגוף. המתרגלים שואבים מ- 'ניה'  תחושה של חיבור למשהו גדול יותר, לקהילה, לערך, למהות. ולמי שבוחר להעמיק, בבסיס הטכניקה קיימת פילוסופיית חיים שלמה אותה ניתן ללמוד ולחקור באמצעות קורסים אינטנסיבים בשיטה של חגורות כפי שקיים באומנויות הלחימה.

 

אז איך מתחילים?

 

 כיום ניתן לרקוד 'ניה' ביותר מ- 40-מדינות בעולם כולו עם מעל 4,000 מורים. בארץ פועלות עשרות רבות של מורות המציעות שיעורים וסדנאות בכל רחבי הארץ  במכוני הכושר השונים, במתנ"סים ובסטודיוים פרטיים. כל שעליך לעשות הוא לחפש בגוגל 'ניה' באזור בגורייך. שיהיה בהנאה!

צ'אקרות

צ'אקרות, תנועה ומה שבניהן / ניצן גנץ

עד שנחשפתי לNia- ידעתי מעט מאוד אודות הצ'אקרות. וגם אם ידעתי, לא באמת הבנתי במה מדובר וודאי לא חשבתי שגם לי יש כאלה. האמת, שלפני שנחשפתי ל-Nia לא כ"כ האמנתי במה שלא יכולתי לתפוס בחושים. אם לא יכולתי לראות, לשמוע, להריח או לגעת בזה- כנראה שזה לא היה קיים. כל מה שלא קיבל הוכחה גשמית נותר במסתורין והיה כלא היה. העולם בו חייתי הוגבל למה שקורה בראש- "אני חושבת...", "אני מרגישה..." ולעיתים "אני יודעת"! כשכל השלושה חיים בטווח שבין שתי אוזניי. לא דמיינתי שהגוף שלי יכול להכיל משהו מעבר לחלקים הפיסיים אותם הוא מכיל- שלד, שרירים, איברים הפנימיים, כולם חלקים של המכונה שמטרתם לתפקד כהלכה ומעל הכל לשאת את המלך הבלתי מעורער – הראש- שם הכל קורה, או לפחות כל מה שחשוב. בדיאואד אני נדהמת עד כמה הייתי עיוורת לצבעים, כן, צבעים של הגוף. למזלי לפני שבע שנים זכיתי להארה. ההארה הזו התגלתה אלי באמצעות שיעור תנועה הוליסטי המכונה NIA (Now I Am). טכניקה המחברת בין הגוף לתודעה, בין התנועה לבין הרגש, בין החומר לבין הרוח ואת כל אלה להרבה שמחה. ב-Nia למדתי מהי תחושה וכמה עומק, דעת וחכמה יש בתחושות הגוף. בהדרגה החלתי לחקור את התחושות, לזמן אותן באמצעות הנעה של חלקים שונים בגופי, להגביר אנרגיה במקומות רדומים ובכך לרפא מכאבים נושנים ללא צורך בשימוש במילים. משיעור לשיעור למדתי לאזן בין חלקי הגוף ובלי תכנון מודע נוצר איזון גם ברמה של הרגש והאישיות. הוספתי ואפשרתי לעצמי לשחרר קולות תוך כדי תנועה ולהגיע לשיאים חדשים של שחרור והנאה. גיליתי עולם אינסופי שחיים שלמים לא יספיקו לי לגלות את סודותיו. וכן, גיליתי גם את כוחן של הגלגלים האנרגטיים המכונים צ'אקרות.

 

אז מה זה בעצם צ'אקרה?

צ'אקרה  היא המילה בסנסקריט ל"גלגל". הצ'אקרות הינן תעלות רוטטות דמויות משפכים קטנים שרצות לאורך עמוד השדרה שלך וסופגות אנרגיה, כוח החיים האוניברסלי של צ'י או בשפה אחרת- פראנה. מטרתן להעביר אנרגיה מגוף היוריקה (הגוף האנרגטי), לתוך ומחוץ לגוף הפיסי. באמצעות הדהוד של האנרגיה הזו במהירות גבוהה, התדרים של הצ'אקרות יכולים להראות כצבע מסוים.

      העבודה של הצ'אקרות היא לשבור אנרגיה מעלה ולשלוח אותה לאורך נהרות אנרגטיים הנקראים נאדיות למערכת העצבים של הגוף שלך, לבלוטות אנדוקריניות ספציפיות ולדם שזורם לאורך הגוף. הנעה של עמוד השדרה ושלושת משקולות הגוף- אגן, חזה וראש, יניעו את זרימת האנרגיה של הצ'אקרות. הכרת התנועה האנרגטית ופיסית של הצ'אקרות, תעזור לך להבחין אם האנרגיה זורמת, חסומה או קפואה. כאשר אנרגיית הצ'אקרות זורמת בקלות נחוש בריאים יותר. חוסר איזון או חסימה של הצ'אקרות עשויה להוביל לעיוות בתפיסה, ברגשות ובסופו של דבר עלולה גם להתבטא במחלות.

הצ'אקרות שלך הם כמו השותפים שלך והם מדברים אליך בשפה של אנרגיה שזורמת פנימה והחוצה דרך מערבל ספציפי שנפתח לאורך עמוד השדרה. ניתן לחשוב על האגן, החזה והראש כבתים שמכילים אנרגיה של צ'אקרה (האגן), מסובבים אנרגיה של צ'אקרה (החזה) או מכוונים אנרגיה של צ'אקרה (הראש). פיתוח מודעות לצ'אקרות תורמת לשמירה על רמה גבוהה של אנרגיה פיסית, איזון, הרמוניה, בריאות ורווחה.                        

 

היכן ממוקמות הצ'אקרות ומה ניתן לעשות על מנת להעיר אותן?     

 

צ'אקרה 1- בסיס או שורש  

צ'אקרה 1 פונה מטה אל האדמה. היא ממוקמת בקו אחד עם צ'אקרה 7 הפונה מעלה לעבר השמיים. ניתן להעיר את הצ'אקרה הראשונה ע"י צליל גרוני נמוך "אהה" כמו ב"אבא" ובאמצעות הנעה של של האגן. בהיותה ממוקמת בתחתית עמוד השדרה, צ'אקרה 1 מעוררת חילופי אנרגיה בין הרגליים, בעצם העוקץ, ברקטום ובאברי המין. הנעה של הצ'אקרה הראשונה תחזק את הקשר בין הגוף שלך והאדמה ותעזור לך לבסס את תחושת הביטחון והאמון שלך בחיים.

 

צ'אקרה 2- המרכז המיני

כדי להעיר את הצ'אקרה השנייה יש להשמיע את הצליל "אוו" כמו ב"הוא" ולהניע את עצם הזנב שלך, עצם החיק וחגורת האגן. היא מושפעת מהתנועה של האגן ובאמצעות תנועות חזה עדינות. בהיותה ממוקמת בחלק הלומברי התחתון של עמוד השדרה, כ-5 ס"מ מעל הפופיק, צ'אקרה 2 מעוררת את המעי הגס, הטחול, שלפוחית השתן, הגב התחתון ואברי המין. הנעה של הצ'אקרה השנייה תעזור לך לפתח קשרים יותר אינטגרטיביים בין האנרגיות הנשיות והגבריות ותעורר את כוח היצירתיות והיצירה.

 

צ'אקרה 3- מקלעת השמש

      על מנת להעיר את הצ'אקרה השלישית יש להשמיע את הצליל "או" כמו ב"אוהב" ולהניע את עמוד השדרה. צ'אקרה זו מושפעת מהתנועה של האגן והחזה. בהיותה ממוקמת באזור הטורקלי של עמוד השדרה בסמוך למקלעת השמש, היא מעוררת את הלב, הריאות, הבטן, הכבד, בלוטות האדרנל, הלבלב, הכליות, הסרעפת, החזה, כיס המרה, המעיים הדקים והתריסריון. הנעה של צ'אקרה תחזק את הרצון, הביטחון העצמי והכוח האישי שלך.

 

צ'אקרה 4- הלב

על מנת להעיר את הצ'אקרה הרביעית יש להשמיע את הצליל "אה" כמו ב"מה" ולהניע הכל דרך את החזה. הצ'אקה הרביעית מושפעת מהתנועה של כלוב הצלעות שלך. בהיותה ממוקמת במרכז החזה, בחוליות הטורקליות של עמוד השדרה, הראשונה, השנייה והשלישית, היא מעוררת את הלב, הריאות, הבטן, הכבד, בלוטות האדרנל, הלבלב, הכליות, הסרעפת, החזה, כיס המרה, המעיים הדקים והתריסריון. הנעת הצ'אקרה הרביעית תעזור לך לפתח קשר עמוק יותר המלווה באהבה, חמלה, שמחה וצער.       

 

צ'אקרה 5- הגרון

הצ'אקרה החמישית מתעוררת להשמעת הצליל "איי" כמו ב"איילה" ובאמצעות תנועת הראש,  הצוואר והלסת. בהיותה ממוקמת בחוליה השלישית של החלק הצווארי של עמוד השדרה, צ'אקרה 5 מעוררת את הראש, העיניים, האוזניים, הפנים והגרון. הנעה של צ'אקרה זו תשפר את היכולת שלך להביע, לדבר בקול ולעמוד על דעתך.

 

צ'אקרה 6- גבה או עין שלישית

הצ'אקרה השישית מונעת לצליל "איי" כמו ב"איפה" ובאמצעות תנועה של הראש והצוואר. בהיותה ממוקמת בחוליה הצווארית הראשונה של עמוד השדרה, צ'אקרה 6  מעוררת את הראש, הפנים, העיניים, האוזניים והגרון. הנעה של הצ'אקרה השישית תאפשר לך לפתח קשר יותר אינטראקטיבי לאינטואיציה שלך.

 

צ'אקרה 7- כתר                                                                                               

לצ'אקרה 7 אין כלל חיבור לעמוד השדרה. היא ממוקמת מעל הכתר של ראשך ונמצאת בקו אחד עם צ'אקרה 1. ניתן להזרים בה אנרגיה באמצעות השמעת הצליל "אי" כמו ב"אמא" וע"י כל תנועה של הראש. היא מושפעת מהכוונה ומהחיבור המודע לדברים שמעבר למרחב הפיסי. בהיותה ממוקמת ברמה הפיסית בבלוטת יותרת המוח, צ'אקרה 7 מעוררת אנרגיה רוחנית ויוצרת קשר בין הגוף הפיסי והגוף השמימי. תנועה בצ'אקרה השביעית תחזק את הקשר בינך לבין אנרגיה שמימית, רוחנית ונשמתית.

 

Manuel  Nia White Belt / דבי רוסאס

לכבד את הגוף באמצעות נשימה / ניצן גנץ

 

לכל אחד מאתנו הגוף הייחודי רק לו. לכל אחד מאתנו נתונים פיסיים שונים אשר מכתיבים טווח תנועה משתנה, גמישות ונקודות חוזק שונות: טיפוסי גוף וצורות שונות, צרכים שונים, צורות שונות של תקשורת דרך הגוף, פילוסופיות תנועתיות שונות. אם נכבד את הנתונים שלנו תוך היכרות עם טיפוס הגוף שאנחנו, תוך כבוד למוגבלויות שלנו והערכה לאפשרויות שלנו, נתפתח מהר יותר והסיכוי לפגיעה עצמית יקטן. אם נדע ונכבד את הצרכים הייחודיים לנו, הם יכוונו אותנו במסלול בטוח אל המקום בו אנחנו רוצים בסופו של דבר להיות.

כאשר אנחנו משתמשים בשפה המחברת בין הגוף והתודעה, אנחנו יכולים לנשום טוב יותר, לנוע טוב יותר, להרגיש ולהיראות טוב יותר. ההצעות הבאות נועדו להוביל את הגוף והנשימה לעבר הרוח הייחודית של כל אחד/ת מאתנו  תוך חיבור לתחושות פיסיות ושימוש בדמיון:

  • בעוד נשאף אוויר פנימה, נחוש את הצלעות מתרחבות לצדי החדר עד שהם נוגעות בעדינות בקירות. בו בזמן, נחווה את התארכות עמוד השדרה שלנו כאילו היה עץ זקוף המתארך אל השמיים.

  • בעוד אנו נושמים, נאפשר לנשימה לעורר תנועות עדינות לאורך השדרה ובתוך האגן. נגיב בתנועה בחלקי הגוף השונים – שדרה, אגן, חזה וראש – על מנת להרגיש את האוויר עובר דרכינו. נחוש את החיבור בין הנשימה התנועה.

  • בעוד אנו שואפים ונושפים, נאריך את הנשיפה כאילו הייתה התו האחרון בשיר. נשים לב כיצד השאיפה קורית באופן טבעי, ללא מאמץ. נאריך את הנשיפה על ידי הוצאת צליל או טון. נחוש את המתיחה מתוך ליבת הגוף ונחוש את שרירי בית החזה שלנו עובדים בעוד אנו נושפים למשך פרק זמן נמשך. מבחינה אנרגטית זה כמו לאפשר לנשיפה לרכב על הצלילים המשתחררים החוצה.

  • ננשום ונחוש את האוויר בתוכנו כמו כפות ידיים המעסות את האיברים הפנימיים שלנו. נקבל את האנרגיה המרפאת של נשימה אוהבת הנוגעת בנו מבפנים.

  • ננשום פנימה כאילו אנו שואפים את הנינוח האהוב עלינו. נאפשר לניחוח לחדור אלינו באיטיות.

  • ננשוף ונשחרר כל רגש או אנרגיה אשר מונעים מאתנו להיות נוכחים באופן מלא, פתוח וחי לרגע הזה. נחוש את המרווחים בין המפרקים נפתחים, מאפשרים יותר מרחב תנועה וביטוח עצמי.

  • ניקח פנימה אנרגיה בזמן שאיפה ונשחרר אנרגיה, את כולה, בזמן נשיפה. נהיה מודעים לכך שבכל פעם שאנו שואפים אנו מקבלים חמצן חדש ונקי.

  • נדמיין את הנשימה שלנו בצבע. בזמן השאיפה נדמיין את צבע הנשימה ממלא את כל חלל בית החזה כלפי מעלה וכלפי מטה. נדמיין את עצמות הבריח שלנו נדחפות בעדינות על ידי הצבע.

  • כאשר הריאות שלנו מתרחבות ומתכווצות עם כל שאיפה ונשיפה, נדמיין את הצלעות שלנו נעות כמו אקורדיון, נסגרות עם הנשיפה ונפתחות עם השאיפה. נהנה מתחושת המתיחה מבפנים החוצה.

  • נדמיין שליבת הגוף היא ליבה של פרח. כאשר אנחנו שואפים, היא נפתחת באופן מלא וניתן להריח את הניחוח שלה. כאשר אנחנו נושפים, הפרח נסגר לאיטו ואנו חשים בעלים שלו נסגרים סביב הלב. אנו משוחררים. נוציא אויר ונכנע לחוויית השחרור.

bottom of page